Home / Veelgestelde Vragen

Veelgestelde vragen

  • Wat is het doel van het wetsvoorstel Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta)?

    Dit wetsvoorstel vloeit voort uit de aanbevelingen van de commissie-Roemer in 2020. Het beoogt een betere regulering in de uitzendbranche, door malafide uitzenders te weren en bonafide uitzenders meer ruimte te geven. Verder beoogt het de positie van ter beschikking gestelde arbeidskrachten te verbeteren en een gelijk speelveld te creëren voor ondernemingen die zich met terbeschikkingstelling van arbeid bezighouden.

    Categorie: WTTA
  • Wat houdt het verplichte normenkader in?

    Het verplichte normenkader bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

    1. Het bestaande normenkader van de Stichting Normering Arbeid (NEN 4400-1); 
    2. Het toepassen van het juiste loon op basis van het loonverhoudingsvoorschrift (inlenersbeloning) en transparante communicatie (informatie arbeidsvoorwaarden) daarover in de keten;
    3. Een procedure bij werving en selectie ter bevordering van gelijke kansen (anti-discriminatie). De ABU en NBBU voeren al een anti-discriminatiebeleid voor hun leden.
      (Nieuw is dat dit voor de hele markt gaat gelden. De Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie gaat overigens medio 2024 in werking.) ;
    4. Waarborging van veiligheid op de werkplek door het schriftelijk doorgeleiden van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s door de werkgever aan de werknemer op de werkplek.
      (Naast de bestaande RI&E en het VCA/VCU-certificaat, is het idee dat er ook meer bewustwording komt bij de inlener. Met een procedure voor de start van de werkzaamheden kan de uitzender de uitzendkracht beter informeren over veiligheid op de werkplek.);
    5. Voldoen aan huisvestingscertificering zoals het SNF-keurmerk van de Stichting Normering Flexwonen op het moment dat er huisvesting wordt aangeboden aan de werknemer.

    Heeft u vragen over de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WTTA), neem dan gerust contact met ons op via contact@cicero.nl.

    Categorie: WTTA
  • Waar moeten uitleenbedrijven in het toelatingsstelsel aan voldoen?

    Een uitlener moet voor de toelating voldoen aan de volgende 4 eisen:

    1. Aantoonbaar voldoen aan het normenkader middels een goedgekeurd inspectierapport verzorgd door een door de minister aangewezen inspectie-instelling (zoals Bureau Cicero).
    2. Inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
    3. Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) voor rechtspersonen overleggen; 
    4. Financiële zekerheid stellen middels een waarborgsom van uitlener van € 100.000,- (Voor starters is dat beperkt tot € 50.000,-) 

    Meer willen weten over de Wtta? Neem dan contact op met contact@cicero.nl. Wij helpen u graag.

    Categorie: WTTA
  • Voor wie gaat de Wtta gelden?

    Aanleiding voor de nieuwe wetgeving is dus de misstanden bij de inzet van arbeidsmigranten, maar de reikwijdte van het nieuwe wetsvoorstel is veel groter. Deze verplichte toelating gaat gelden voor alle ondernemingen, gevestigd in Nederland en het buitenland, die in ons land arbeidskrachten ter beschikking stellen (TBA) conform de WAADI. Dit zijn naast uitzendbureaus die hun eigen uitzendkrachten plaatsen bij opdrachtgevers, ook doorleners, payrollers en zelfs detacheerders. Deze hebben immers allen een driehoeksarbeidsrelatie opdrachtgever-werknemer-werkgever en vallen daarmee onder de WAADI.

    Al deze uitleenbedrijven mogen vanaf 1 januari 2026 zonder officiële toelating geen arbeidskrachten meer uitlenen. Inleners mogen op hun beurt geen arbeidskrachten meer inlenen van deze uitleenbedrijven. De arbeidsinspectie zal hier naar eigen zeggen streng op gaan handhaven.

    Categorie: WTTA
  • Wat is de Wet Toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta)?

    Wtta staat voor Wetsvoorstel toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten. Dit wetsvoorstel wordt ookwel toelatingsstelsel genoemd.

    Met dit wetsvoorstel wordt een toelatingsstelsel ingevoerd voor uitzendbureaus en andere bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen. In het nieuwe stelsel mogen uitleners alleen op de markt opereren als zij daartoe toegelaten zijn.

    De handhaving van de toelatingsplicht start vanaf 1 januari 2026. Uitleners moeten de aanvraag voor toelating wel vóór 1 juli 2025 indienen.

    Categorie: WTTA
  • Kunnen loonclaims afgewenteld worden op de opdrachtnemer?

    Sommige opdrachtgevers proberen de aansprakelijkheid op het juiste loon via inkoopvoorwaarden bij de opdrachtnemer neer te leggen (vaak het uitzendbureau), maar deze aansprakelijkheid blijft wettelijk bij de opdrachtgever. Mocht een medewerker een loonclaim indienen via een gerechtelijke procedure kan een rechter vragen hoe u, als opdrachtgever, er preventief voor heeft gezorgd dat de medewerker het juiste loon heeft ontvangen. Dit noemt men ook wel het aantonen van niet verwijtbaar handelen. Met het PayOK keurmerk laten opdrachtgevers en opdrachtnemers zien dat zij het belang van de werknemer in een hoog vaandel heeft staan en in vertrouwde handen is.

  • Is PayOK niet hetzelfde als het SNA keurmerk?

    Eigenlijk vullen het PayOK en het SNA keurmerk elkaar perfect aan.

    Het SNA keurmerk controleert voornamelijk op fiscale verplichtingen, zoals betaling van loonheffingen, sociale verzekeringspremies en omzetbelasting. Deze zijn namelijk verlegbaar naar de opdrachtgever; de fiscale inlenersketen- en ketenaansprakelijkheid. Daarnaast controleert het op tal van wettelijke eisen, zoals Wet Minimumloon, Wet identificatie en Wet arbeid vreemdelingen.

    PayOK gaat vooral over correcte verloning conform de toegepaste CAO. Zo kan men voorkomen dat een opdrachtgever aansprakelijk is voor niet- onjuist betaal loon. Dit is ketenaansprakelijkheid voor het loon, georganiseerd in de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS).

  • Is er veel vraag bij opdrachtgevers naar het keurmerk PayOK?

    PayOK is een vrijwillige keuze voor bedrijven die willen laten zien dat ze het goed doen. Opdrachtgevers hebben de mogelijkheid het PayOK keurmerk te eisen. Met name in de metaal en bouwsector is PayOK een bekend keurmerk. Daarnaast zijn er verschillende belangenbehartigers en verenigingen waar de stichting nauw contact mee heeft over risico’s met betrekking tot de ketenaansprakelijkheid voor het loon en hoe het keurmerk deze risico’s afdekt.

  • Welk risico loop ik als ik me niet laat certificeren?

    Als opdrachtnemer wilt u laten zien dat u voldoet aan de voorwaarden die gesteld men stelt in de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS), waarin de ketenaansprakelijkheid voor het loon geregeld is. Dit is niet alleen voor u van belang maar ook voor uw opdrachtgevers. U geeft namelijk door de certificering aan dat de risico’s op onjuiste betaling goed beheerst zijn, waardoor het risico op een loonclaim bij uw opdrachtgevers zeer gering is. Deze extra zekerheid geeft u een voordeel ten opzichte van niet PayOK gecertificeerde opdrachtnemers.

  • Zijn er alternatieven voor PayOK?

    Er zijn op dit moment weinig tot geen alternatieven op het waarborgen van het WAS risico. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een accountantsbureau in te schakelen om u door adviesbureau of inspectie instelling door te laten lichten, of uw opdrachtgever kiest er zelf voor om uw gegevens op te vragen. Dit is echter tijdrovend en vraagt om specifieke kennis. De kracht van het keurmerk is dat op onafhankelijke wijze kan worden aangetoond dat u voldoet aan de spelregels. Daarnaast legt de AVG wetgeving beperkingen op voor uw opdrachtgever om aan dossiervorming te doen.

    Binnen de transport en logistieke sector bestaat wel een alternatief, het PayChecked in Transport register. Bekijk hier wat het PayChecked in Transport keurmerk inhoudt.

  • Hoelang duurt een PayOK inspectie?

    De basis van de inspectie duurt gemiddeld een dag, daarnaast moet u rekening houden met 2 uur additionele tijdbesteding per risico sector (de sectoren / CAO’S waaronder uw opdrachtgever valt en derhalve de medewerker in wordt uitgezonden).

  • Wat wordt er gecontroleerd bij PayOK?

    De normenset van het PayOK keurmerk ziet toe op het betalen van het juiste loon. We controleren de beloning van de medewerkers en de procedures die hiermee te maken hebben.

    Men neemt steekproeven uit het personeelsbestand en deze vormen de basis van een uitvoerige controle. De prioriteit in de controle ligt bij een aantal specifieke CAO’s die extra aandacht hebben. Bekijk hier onze checklist om te zien welke documenten wij nodig hebben naast de steekproeven die wij nemen.

Een andere vraag stellen?