Home / Nieuws, Trends & Actualiteiten / Algemeen / Wat maakt ons anders dan andere inspectie instellingen?

Wat maakt ons anders dan andere inspectie instellingen?

Patrick Tom

“Leuk dat we kunnen kiezen uit verschillende inspectie instellingen voor eenzelfde keurmerk, maar wat maakt jullie nou anders dan de rest?”

Dat is een vraag die ik regelmatig gesteld krijg. En dat is begrijpelijk want het antwoord is dan ook niet altijd even gemakkelijk of voor de hand liggend. Ik geloof dat het verschil ligt in de kern van mijn collega’s en mij. Wie we zijn, waar we voor staan en hoe we dat doen. Vanuit die kern komt een bepaalde manier en kijk op inspecteren naar voren waar ik over vertel in dit blog.

Passie voor wat we doen

Laten we beginnen bij de oorsprong, alles wat ik in het leven doe, doe ik met passie en professionaliteit. Zo ook mijn collegae. De behoefte en het plezier hebben om de klant, jezelf en de organisatie waar je voor werkt continue te ontwikkelen. Gecombineerd met een honger naar kennis en een effectiviteitsbehoefte, dan heb je denk ik kern te pakken. Met name dat maken van plezier essentieel. Met andere woorden we willen leuke dingen doen. Persoonlijk ben ik er in geslaagd om van mijn hobby mijn beroep te maken. En ik geloof dat dat voor mijn collega’s ook geldt.

Wanneer je in staat bent om de opgedane kennis in het leven te delen met anderen, dan draag je bij aan de ontwikkeling en dat is iets moois waar je vrolijk van wordt.

Open verhouding en een veilige omgeving

Dit is echt een groot onderdeel van de kern van de filosofie van Bureau Cicero, we worden er blij van als we anderen kunnen helpen in hun ontwikkeling. Hier past een inspectie of audit naadloos op aan, we meten de maat en aan het eind van de controle heeft de onderneming een lijst met punten waardoor men kan ontwikkelen, ik noem hem gekscherend ook wel eens de ‘huiswerklijst’. We doen dit niet belerend of straffend, maar juist met een helpende hand. Daarbij is het belangrijk dat een inspecteur dé expert is in de materie en over de stof (lees norm) heen kan kijken , want uiteindelijk gaat het om de bijdrage in professionaliteit van de klant. Samenwerking is daarin de sleutel, onze klanten kunnen ervan op aan dat een inspectie niet bedreigend is.  Met deze mind-set ontstaat een open verhouding en een veilige omgeving.

De juiste personen vinden

Een team van dergelijke professionals kun je alleen ontwikkelen en aan je binden als je dezelfde kernwaarden binnen de organisatie uitdraagt. Bij Bureau Cicero zijn de organisatorische lijnen heel plat, iedereen heeft elkaars telefoonnummer en kan dus van elkaars kennis gebruik maken. Er rust dan ook geen taboe op een kennis hiaat, als een collega iets niet begrijpt dan moet hij zich veilig genoeg voel om dat te delen binnen het team. In de werving- en selectie procedure naar nieuwe inspecteurs kijken we dan ook kritisch naar de houding van de persoon. Is iemand bereid om te leren, stelt pro-actief vragen, deelt graag informatie en ervaring en is niet belerend of pedant. Uiteindelijk is kennis iets wat je kunt vergaren, maar het op de juiste toon overdragen aan de klant vergt weer andere vaardigheden.

Werkplezier vinden door organisaties verder te helpen

Een professional die een open verhouding heeft met de klant, zorgt dan ook voor wederzijds werkplezier en een efficiënte inspectie. Om dit goed te doen moeten we onszelf goed verdiepen in de klant. Dit doen we dan ook door regelmatig de klantreis te maken, met hippe termen de customer journey.

We stellen onszelf dan ook dagelijks de vraag hoe kunnen we het volledige proces van a tot z zodanig inrichten dat je effectiever bent en dat de klant daarbij gebaat is. Een goede voorbereiding helpt daarbij. We faciliteren bij de opstart van een inspectie de voorbereiding van onze klant. Zo verzamelen we bij het eerste contact al voldoende informatie en helpen we met de eerste stappen. We stellen checklists op maat op en kan de klant op voorhand zijn inspectie informatie delen. Hierdoor komen we bij de inspectie beslagen ten ijs en kan ook de klant weer snel verder met zijn dagelijkse werkzaamheden.

Voor grotere ondernemingen, bijvoorbeeld met meerdere entiteiten in een concern hebben we maatwerk oplossingen. We ontwikkelen dan samen met de klant een inspectieproces op maat. Hierdoor kunnen we vaak voor een groot deel steunen op de interne beheersmaatregelen en richten we het proces zodanig in dat intern veel tijd bespaart kan worden. We doen dit binnen de kaders van de normen die we toetsen maar wel altijd samen.

Een inspectie moet een beleving zijn

Buiten dit alles zien we onszelf ook als een goede huisarts, bij problemen of complexe vraagstellingen kunnen we altijd doorverwijzen naar een netwerkrelatie in de markt. Dit doen we geheel belangeloos en is dan ook enkel gericht op het verder helpen van de klant. Uiteindelijk is een inspectie een beleving. Wij willen er dan ook voor zorgen onze klanten de beste inspectie ervaring krijgen die er in de markt te koop is. Maar niet alleen onze klanten maken hier gebruik van, omdat we geloven dat een professionelere markt begint met voldoende kennis en toegang daartoe, delen we deze graag. Dit doen we aan de voorkant aan de telefoon, mail of via de online chat. We organiseren ook webinars, podcasts en maken tools die het ondernemen in de flex een stuk makkelijker maken en we delen minimaal een keer per maand alle belangrijke informatie voor ondernemers in de flexbranche via onze UPDATE.

Samenvattend is wie Bureau Cicero is, het karakter en de reden waarom we het doen, het meest unieke ten opzichte van een andere inspectie instelling. Ik geloof dat iedere onderneming heeft haar eigen unieke persoonlijkheid heeft, zo ook de inspectie instellingen. En als deze persoonlijkheid klikt met die van je eigen organisatie, dan kun je het maximale halen uit de samenwerking.

We zijn dan ook altijd op zoek naar nieuwe collega’s die hierbij passen. Spreekt dit jou aan, of ken je iemand? Stuur een open sollicitatie naar werkenbij@cicero.nl óf bekijk de openstaande vacatures.

Niet op zoek naar een nieuwe carrière, maar wel op zoek naar een goede inspectiepartij? Ook dan horen we graag! Neem contact op met mij of mijn collega’s en we inspecteren uw organisatie effectief, open en met heel veel plezier.