Home / Nieuws, Trends & Actualiteiten / ING sectorrapport: Toekomst uitzendbranche staat onder druk

ING sectorrapport: Toekomst uitzendbranche staat onder druk

ING sectorraport: Toekomst uitzendbranche staat onder druk

ING concludeert in haar sectorrapport dat door de structureel krappe arbeidsmarkt er een rem op de groei van flexbedrijven ontstaat. Naast de noodzaak van inzet van technologie, moet de branche ook aan de slag met nieuwe dienstverlening en strengere wet- en regelgeving.

ING geeft in haar laatste sectorrapport van 16 juni 2022 aan dat de flexbranche de komende jaren voor diverse uitdagingen staat.

Met het eenvoudig doorsturen van CV’s komen bureaus in de komende jaren niet meer weg. De markt (zowel de kandidaten als de opdrachtgevers) worden nog veeleisender. Dit alles binnen het speelveld van strengere en frequent wijzigende wet- en regelgeving, de demografische ontwikkeling en meer concurrentie van online platformen.

Uitdagingen voor de flexbranche

De structureel krappe arbeidsmarkt zet het verdienmodel van veel flexorganisaties onder druk doordat volumes steeds moeilijker zijn te realiseren. Daarnaast hebben uitzendbureaus en arbeidsbemiddelaars te maken met:

  • nieuwe technologieën
  • innovatieve online concurrenten
  • en strengere wet- en regelgeving.

Dit alles dwingt de sector zich opnieuw uit te vinden. De kern van de dienstverlening komt veel meer te liggen op het ontzorgen en adviseren van bedrijven op het gebied van HR-dienstverlening.

De volgende uitdagingen staan voor de komende jaren op de rol:

  1. Krappe arbeidsmarkt zet rem op groei
  2. Digitale transformatie in een stroomversnelling
  3. Meer concurrentie van online platformen
  4. Flexwerk wordt duurder en minder flexibel
  5. Behoefte aan interne en externe flexibiliteit

Kansen voor flexbedrijven

Om ook naar de toekomst een rol van betekenis te kunnen blijven spelen, is het voor flexbedrijven belangrijk dat ze inspelen op de kansen in de markt. Die zijn er overigens nog voldoende:

  • Detacheren in plaats van uitzenden
  • Opleiden en loopbaanbegeleiding
  • Strategisch personeelsadvies.

Online en offline kanalen versterken elkaar.

Daarnaast zijn de volgende keywoorden van toepassing op de toekomstige dienstverlening van de winnaars in de toekomst:

  • Van selfservice tot maatwerk
  • Differentiëren op dienstverlening
  • Groeien door samenwerking of specialisatie

Benieuwd naar de inhoud van het hele artikel? Lees dan het hele rapport van ING.

Op zoek naar meer interessante nieuwsitems, kijk dan hier op onze website.

Bron: www.ing.nl

Plaats een bericht