ABN AMRO rapport over Arbeidsmigranten en hun positie in Nederland

Vanuit goed werkgeverschap is het van belang om zowel uitzenders van arbeidsmigranten als inlenende bedrijven te committeren aan keurmerken en certificaten. ABN AMRO gaat in een onlangs verschenen rapport in op de arbeidsomstandigheden van arbeidsmigranten in de sectoren
waarin zij het meest actief zijn.
Korte samenvatting
ABN AMRO gaat in dit rapport in op de arbeidsomstandigheden van arbeidsmigranten in de sectoren
waarin zij het meest actief zijn. Dit gaat om de volgende sectoren:
- Transport en logistiek
- De agrarische sector
- Retail
- De voedselverwerkende industrie.
Daarbij worden naast verschillende incidenten vooral ook ‘best practices’ beschreven die de lezer op weg kunnen helpen. Deze kunnen helpen bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van buitenlandse werknemers in de eigen organisatie. Daarnaast sluit het rapport af met een lijst van organisaties die zich bezighouden met het stellen van normen bij inhuur van buitenlands personeel.
Intro
De coronacrisis heeft tot gevolg gehad dat veel arbeidsmigranten terug zijn gegaan naar hun land van herkomst. Veel van deze migranten komen niet meer terug, omdat zij in hun landen van herkomst inmiddels steeds beter in staat zijn een goede boterham te verdienen. Bovendien trekken ons omringende landen als België en Duitsland ook hard aan arbeidsmigranten. België en Duitsland kampen ook met personeelstekorten.
Bovendien trekken ons omringende landen als België en Duitsland, die eveneens met personeelstekorten kampen, ook hard aan arbeidsmigranten. De concurrentie bij de vraag naar arbeidsmigranten blijft dus hoog.
De rol van uitzenders en inleners
Uitzenders en inleners die veel gebruikmaken van arbeidsmigranten worden geconfronteerd met toenemende druk vanuit de politiek en de samenleving. De wetgever en afnemers stellen hogere eisen aan de omstandigheden waarin arbeidsmigranten werken, wonen en vervoerd worden. De zorgen zijn terecht. Vooral in het geval van de meest kwetsbare arbeidsmigranten doen zich incidenten voor met betrekking tot slechte huisvesting en onterechte looninhoudingen. Vanwege die maatschappelijke druk en vanwege het grote tekort aan personeel neemt voor zowel uitzenders als voor inleners neemt de noodzaak van goed werkgeverschap toe.
“Het is de vraag of meer regelgeving helpt als de attitude ten aanzien van arbeidsmigranten niet goed is. Volgens ons begint het met attitude.”
Gestut door regelgeving
“Het is de vraag of meer regelgeving helpt als de attitude ten aanzien van arbeidsmigranten niet goed is. Volgens ons begint het met attitude en die moet gestut zijn door regelgeving en door interne processen en activiteiten. Dan blijven misstanden beperkt tot incidenten die je kunt oplossen en voorkomen”, aldus CFO Frank Klören van Boni-Markten B.V.
Best practices
ABN AMRO gaat in dit rapport in op de arbeidsomstandigheden van arbeidsmigranten in de sectoren waarin zij het meest actief zijn: transport en logistiek, de agrarische sector, retail en de voedselverwerkende industrie. Daarbij worden naast verschillende incidenten vooral ook ‘best practices’ beschreven die de lezer op weg kunnen helpen. Deze helpen bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van buitenlandse werknemers in de eigen organisatie. Het rapport sluit af met een lijst van organisaties die zich bezighouden met het stellen van normen bij inhuur van buitenlands personeel.
Bron: ABN AMRO
Bent u benieuwd waarover wij nog meer schrijven? Bekijk dan hier onze nieuwsartikelen. Wilt u graag onze maandelijkse nieuwsbrief ontvangen, stuur dan een mail naar contact@cicero.nl.
Plaats een bericht