Nieuwe normenset keurmerk PayChecked in Transport
Per 1 augustus 2017 is er een nieuwe normenset van toepassing voor ondernemingen die getoetst worden voor het keurmerk Paychecked in Transport, de wijzigingen zetten we voor u uiteen.
Uitbesteden van vervoer
Wanneer u vervoer uitbesteedt aan een in het buitenland gevestigde onderneming is dat alleen mogelijk wanneer deze onderneming in het bezit is van een accountantsverklaring welke voldoet aan het standaard format.
De verklaring ziet toe op juiste naleving van de arbeidsvoorwaarden door opdrachtgever, hiervoor moet de accountant een vooropgesteld werkprogramma doorlopen, deze is gelijkwaardig t.o.v. de Paychecked norm. Deze verklaring kunt u hier downloaden.
Inlenen van arbeidskrachten
Wanneer u arbeidskrachten inleent van uitzend, Payroll of detacheringsondernemingen let er dan goed op dat deze staan ingeschreven in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zie: www.normeringarbeid.nl. Dit is in de nieuwe norm een eis. Niet zo vreemd, dit staat immers ook in artikel 9 van de Cao. Werkt u toch met een uitzendbureau of payroll-organisatie die niet gecertificeerd is, dan kunt u contact opnemen met Bureau Cicero.
Wanneer u arbeidskrachten inleent van een collega transport onderneming, let er dan goed op dat u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Het collega bedrijf beschikt over een communautaire (NIWO) eurovergunning
- De inleen duurt maximaal 6 weken, en u bent dit ook zo schriftelijk met elkaar overeengekomen.
- U bent schriftelijk met elkaar overeengekomen dat de arbeidsvoorwaarden uit de Cao beroepsgoederenvervoer worden betaald.
- Het inlenen en uitlenen gebeurd zonder winstoogmerk.
Klachtenprocedure
Wanneer u een klacht ontvangt dient u volgens de normen binnen 30 werkdagen na vaststelling dat de klacht gegrond is dit schriftelijk te melden aan de inspectie instelling. Er is in de nieuwe normenset bepaald dat er sprake is van een klacht wanneer de totale omvang minstens EUR 750,- bedraagt.
Let er wel op dat u de 4-O systematiek doorloopt, en dus een omvang analyse doet om de totale omvang te bepalen.
Wat was de 4-O systematiek ook al weer?
De 4-O systematiek staat voor:
- Oorzaak
- Omvang
- Oplossing
- Operationaliteit
Het doel is om vast te stellen waar de klacht vandaan komt (Oorzaak), hoe groot de klacht is in zowel geld als impact (Omvang), hoe u het probleem gaat verhelpen (Oplossing) en uiteindelijk op welke manier dit wordt opgelost zodanig dat herhaling niet meer gebeurd. (Operationaliteit). Een voorbeeld van een klachtenregistratieformulier vindt u hier
De nieuwe normenset kunt u raadplegen op de website van Stichting PayChecked.
Elke maand schrijven wij nieuwe actuele nieuwsitems. Benieuwd waarover wij nog meer schrijven? Bekijk dan hier al onze nieuwsartikelen. Wil je graag maandelijks een mail ontvangen met alle actuele nieuwsitems, stuur dan een mail naar contact@cicero.nl.
Plaats een bericht