Home / Nieuws, Trends & Actualiteiten / Volledige handhaving op schijnzelfstandigheid vanaf 1 januari 2025

Volledige handhaving op schijnzelfstandigheid vanaf 1 januari 2025

Volledige handhaving op schijnzelfstandigheid vanaf 1 januari 2025 (2)

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig optreden tegen schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als ZZP’er inhuren voor werk dat zij niet zelfstandig uitvoeren, kunnen vanaf 1 januari 2025 weer een boete en naheffingen krijgen. Er geldt een overgangsperiode van één jaar, waarin werkgevers en zelfstandigen geen vergrijpboete opgelegd krijgen, mits ze kunnen aantonen dat ze actief maatregelen nemen om schijnzelfstandigheid te voorkomen. De opheffing van het handhavingsmoratorium is een van de maatregelen die het kabinet neemt om schijnconstructies te bestrijden en draagt bij aan meer zekerheid op de arbeidsmarkt.

Staatssecretaris Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst):

Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen. De opheffing van het handhavingsmoratorium is een van de maatregelen om dit te bereiken. Hoewel veel bedrijven en zzp’ers zich druk aan het voorbereiden zijn op de handhaving vanaf 1 januari 2025 ben ik mij er ook van bewust dat de aanpassingen veel van hen vragen. Daarom krijgen bedrijven die kunnen aantonen dat zij aan de slag zijn met het tegengaan van schijnzelfstandigheid volgend jaar nog geen vergrijpboetes.

Het kabinet neemt ook stappen om de positie van mensen op de arbeidsmarkt te verbeteren, onder andere door de verschillende wetsvoorstellen in het arbeidsmarktpakket. Daarnaast vindt het kabinet het belangrijk dat de verschillende arbeidscontractvormen gelijker worden getrokken. Om dit te bereiken worden eerder aangekondigde maatregelen verder uitgewerkt, zoals de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen en de versnelde afbouw van de zelfstandigenaftrek.

Meer duidelijkheid en hulp

Het kabinet neemt dit besluit nu ook omdat vanuit de markt is gevraagd om duidelijkheid over het opheffen van het handhavingsmoratorium, zodat men zich hierop kan voorbereiden. Er zijn veel bedrijven en organisaties die hun bedrijfsvoering al hebben aangepast. Met het opheffen van het moratorium neemt de rechtvaardigheid richting deze ondernemers ook toe.

In de praktijk houdt het opheffen van het handhavingsmoratorium in dat de Belastingdienst bij controles naheffingen kan opleggen als er sprake is van schijnzelfstandigheid binnen bedrijven en organisaties. Als een bedrijf of organisatie niet voldoet aan de regels, kan een naheffing tot maximaal vijf jaar terug worden opgelegd. De Belastingdienst kan echter alleen met terugwerkende kracht corrigeren tot 1 januari 2025, de datum van de opheffing.

Om de arbeidsmarkt voor te bereiden op de opheffing van het handhavingsmoratorium, blijft de Belastingdienst tot 1 januari 2025 opdrachtgevers en zzp’ers informeren en voorzien van praktische hulp. De Belastingdienst zoekt hierbij actief de samenwerking met de markt om onrust zoveel mogelijk weg te nemen. Dit wordt de komende maanden voortgezet via informatiesessies, webinars en gesprekken met bedrijven. Daarnaast blijft de Belastingdienst in overleg met koepelorganisaties, brancheverenigingen en fiscale dienstverleners.

Modelovereenkomsten

Het kabinet maakt ook bekend dat er geen modelovereenkomsten meer door de Belastingdienst worden goedgekeurd. Het gebruik van dergelijke modelovereenkomsten is niet langer houdbaar, omdat modelovereenkomsten geen zekerheid vooraf kunnen geven over het werken buiten dienstverband. Dit hangt namelijk af van hoe er in de praktijk wordt gewerkt, niet van wat er in een contract staat. De lopende modelovereenkomsten worden nog wel geëerbiedigd tot de einddatum van de overeenkomst.

Bron: Belastingdienst.nl

Elke maand schrijven wij actuele nieuwsartikelen. Bent u benieuwd waarover wij nog meer schrijven? Bekijk dan hier onze nieuwsartikelen. Wilt u graag maandelijks onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je dan hier in.

Wilt u graag weten of wij iets voor u kunnen betekenen? Neem dan telefonisch contact op met één van onze medewerkers. Ons telefoonnummer is 038 720 0821. Of u kunt een e-mail sturen naar contact@cicero.nl.

Plaats een bericht