Uitzendbureaus moeten zorgen voor juiste BRP-registratie van arbeidsmigranten

Minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft bekendgemaakt dat uitzendbureaus voortaan verantwoordelijk zijn voor de correcte BRP-registratie van arbeidsmigranten. Momenteel ligt deze verantwoordelijkheid uitsluitend bij de arbeidsmigrant zelf. Met deze maatregel wil de minister de registratie verbeteren en problemen door foutieve inschrijvingen voorkomen.
Uitzendbureaus verantwoordelijk BRP-registratie
Arbeidsmigranten die langer dan vier maanden in Nederland verblijven, moeten zich binnen vijf dagen na aankomst inschrijven bij de gemeente waar ze wonen. Bij een korter verblijf worden zij geregistreerd als niet-ingezetene. Volgens de minister worden arbeidsmigranten echter te vaak onterecht als niet-ingezetene in de BRP opgenomen, wat problemen veroorzaakt voor zowel de gemeenten als de migranten zelf. Dit schrijft hij in een brief aan de Kamer.
De nieuwe maatregel verplicht uitzendbureaus om hun werknemers te ondersteunen bij de registratie en te controleren of deze correct is uitgevoerd. Minister Van Hijum benadrukt het belang hiervan: “Grip op migratie begint bij een goede registratie van arbeidsmigranten. Van honderdduizenden arbeidsmigranten weten we niet precies waar ze zich bevinden. We kunnen ze daardoor niet bereiken. Ook kan de arbeidsmigrant zelf tegen allerlei problemen aanlopen, zoals onverzekerd zijn na het verliezen van een baan. We moeten de verantwoordelijkheid daar leggen waar die hoort: bij de uitzendbureaus die deze mensen naar Nederland halen.’’
Maatregel binnen de Waadi
De verplichting voor uitzendbureaus om arbeidsmigranten te ondersteunen bij BRP-inschrijving wordt vastgelegd in de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi). Dit betekent dat alle werkgevers die arbeidsmigranten uitzenden zich aan deze regels moeten houden . Uitzendbureaus zijn niet alleen verantwoordelijk voor begeleiding bij de inschrijving, maar ook voor het controleren van de registratie. Dit kan onder andere door het verstrekken van informatie in de taal van de arbeidsmigrant en actief na te gaan of de registratie goed is afgerond.
Extra maatregelen
Naast de verantwoordelijkheid van uitzendbureaus, zet de Rijksoverheid in op extra maatregelen om de BRP-registratie te verbeteren:
- Bewustwording onder arbeidsmigranten: Via e-mails en gerichte communicatie worden migranten beter geïnformeerd over hun registratieverplichtingen.
- Registratie contactgegevens: Sinds 2022 worden de contactgegevens van arbeidsmigranten bij inschrijving als niet-ingezetene vastgelegd.
- WorkinNL-informatiepunten: Op verschillende locaties in Nederland worden fysieke en mobiele informatiepunten ingericht waar arbeidsmigranten terecht kunnen voor hulp en advies over registratie in de BRP. De dienstverlening is beschikbaar in meerdere talen.
Bron: Flexnieuws.nl
Elke maand schrijven wij actuele nieuwsartikelen. Bent u benieuwd waarover wij nog meer schrijven? Bekijk dan hier onze nieuwsartikelen. Wilt u graag maandelijks onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je dan hier in.
Relevante artikelen
SNF-Registratie: De nieuwe norm voor huisvesting van arbeidsmigranten
Bent u als onderneming verantwoordelijk voor de huisvesting van arbeidsmigranten? Dan is de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten van toepassing en is een SNF-registratie
Commissiedebat Arbeidsmigratie: Focus op de Wtta en Sluiproutes Buiten de EU
Tijdens een recent commissiedebat van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stond de problematiek rondom arbeidsmigratie centraal. Diverse parlementariërs bogen zich over mogelijke oplossingen voor misstanden
Wet Goed Verhuurschap
Per 1 juli 2023 gelden er voor verhuurders en verhuurbemiddelaars nieuwe regels waar zij zich aan dient te houden. De Wet Goed Verhuurschap moet