Alle eenmanszaken nieuw BTW-nummer
Alle eenmanszaken in Nederland krijgen eind 2019 een nieuw btw-identificatienummer. Hiermee komt de Belastingdienst tegemoet aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens, om te zorgen voor een alternatief voor het huidige nummer dat het Burgerservicenummer (BSN) bevat.
Vanaf 1 januari 2020 moeten ondernemers dit nummer verplicht gebruiken voor vermelding op hun facturen en op hun website. Tevens moeten zij hun eigen administratie en praktijk daarop aanpassen. Ook leveranciers van administratieve software zullen moeten zorgen dat hun producten met het nieuwe nummer overweg kunnen.
Eenmanszaken nieuw BTW-nummer
Voor de heffing van de omzetbelasting moeten ondernemers een btw-identificatienummer vermelden op facturen aan andere ondernemers en op hun website. Het btw-identificatienummer is op dit moment voor alle ondernemers die als natuurlijke persoon ondernemen (eenmanszaken) gebaseerd op hun Burgerservicenummer (BSN).
Het BSN is een vertrouwelijk nummer, dat bestemd is voor communicatie tussen de overheid en burgers. Dit nummer moet niet openbaar gemaakt worden zo stelt Autoriteit Persoonsgegevens.
Het nieuwe btw-identificatienummer is voor extern gebruik en wordt bij contacten met de systemen van de Belastingdienst automatisch ‘vertaald’ naar het oude nummer. In de interne systemen van de Belastingdienst blijft het bestaande, btw-nummer (op basis van BSN) in gebruik. Dat kan ook omdat het hier gaat om interne verwerking door de overheid. Hiervoor is het BSN ook bedoeld.
Actie
Ondernemers hoeven zelf niet in actie te komen. De Belastingdienst heeft aangegeven dat deze binnen een termijn van een jaar alle eenmanszaken van een nieuw btw-identificatienummer kan voorzien. Verder heeft de Belastingdienst toegezegd de toekomstige wijzigingen goed te communiceren aan iedereen die geraakt wordt door implementatie van het nieuwe nummer.
Bron: Taxence
Elke maand schrijven wij actuele nieuwsartikelen. Bent u benieuwd waarover wij nog meer schrijven? Bekijk dan hier onze nieuwsartikelen. Wilt u graag onze maandelijkse nieuwsbrief ontvangen, stuur dan een mail naar contact@cicero.nl.
Relevante artikelen
Betalingsregeling inzake belastingschuld uitstelregeling
Vanaf 1 oktober 2022 start de betalingsregeling van de Belastingdienst inzake de belastingschuld in verband bijzonder uitstel in verband met het coronavirus. Lees hier
Renseigneringsverplichting btw-vrijstelling
De Belastingdienst heeft het toepassingsbereik van de nieuwe renseigneringsverplichting verduidelijkt. Het was onduidelijk of administrieplichtigen ook gegevens van ondernemers die vrijgesteld zijn van de
Covid-19 administratie tool voor loonheffing en BTW
Bijzonder uitstel van betaling Als de liquiditeit onvoldoende is biedt een uitstel van betaling met betrekking tot de aangiftes Loonheffingen en/of BTW tijdelijk ruimte.
Plaats een bericht