Concurreren op “sectoraal verlonen” niet meer mogelijk
Alle uitzend- detachering en payrollbedrijven voortaan in sector 52. Op 18 mei 2017 heeft toenmalig Minister Asscher van SZW bij maatregel van bestuur besloten de Regeling Wet Financiering Sociale Verzekering aan te passen.
In de WFSV zijn de sociale verzekeringen waaronder de sectorpremie bepaald.
Wat is er veranderd voor nieuwe bedrijven?
Door deze wijziging zullen bedrijven die voor meer dan 50% van hun loonsom arbeidskrachten ter beschikking stellen aan derden en na 24-05-2017 een nieuw loonheffingsnummer aanvragen altijd in sector 52 worden ingedeeld.
Tot genoemde datum golden er cumulatieve uitzonderingsbepalingen. Voorbeelden hiervan zijn:
- het ter beschikking stellen van meer dan 50% van de loonsom in één zogenoemde sector;
- of het zelf werkzaam zijn in deze sector én minder dan 15% van de eigen loonsom contracten met toepassing van het uitzendbeding.
Voor deze nieuwe aansluitingen zijn alle uitzonderingsbepalingen voor sector 52 per 24-05-2017 geschrapt.
Veranderingen voor bestaande bedrijven
Een verzoek tot herindeling naar een vaksector van bestaande bedrijven die voor 24-05-2017 ingedeeld waren in sector 52 en na deze datum een verzoek hebben ingediend worden niet meer gehonoreerd.
Indien een verzoek tot herbeoordeling sectorindeling vóór deze datum ingediend is. Dan wordt dit nog beoordeeld op basis van de ‘oude’ uitzonderingsregels die golden tot voor de doorvoering van genoemd besluit.
Bestaande “ Uitzenders” die beschikken over een sectorindeling in een vaksector (anders dan 52) blijven deze behouden zo lang voldaan wordt aan de ‘oude’ uitzonderingscriteria.
Nieuwe situatie
Dit besluit zorgt ervoor dat een verschil ontstaat tussen uitzendbedrijven die voor 24-05-2017 een sectorindeling hebben ontvangen of een verzoek tot wijziging uit sector 52 hebben ingediend. En bedrijven die na deze datum dit hebben geïnitieerd.
Verschillen tussen bedrijven zijn niet onopgemerkt gebleven en heeft ook tot Kamervragen geleid. De Minister zal door een herziening van dit onderdeel streven naar een nieuwe situatie. Die voor zowel nieuwe als bestaande bedrijven geldt.
Een wetswijziging en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer is hiervoor noodzakelijk. De toenmalig Minister geeft aan dat beoogd wordt om deze wijziging in te laten gaan op 01-01-2019.
Gevolgen
Bedrijven ingedeeld in een vak sector kunnen nu kostprijs technisch een voordeel hebben ten opzichte van nieuwe bedrijven. Dit komt doordat nieuwe bedrijven standaard in de vaak duurdere sector 52 worden ingedeeld. De verschillen kunnen soms wel oplopen tot circa 8% van de loonsom. De sectorindeling is namelijk gekoppeld aan de WerkHervattingsKas-beschikking (WHK-premie). Deze is in sector 52 relatief hoog vergeleken met diverse andere sectoren.
Een bestaande onderneming in de vaksector kan dus voordeliger uit zijn. Alleen moet een onderneming er rekening mee houden dat dit voordeel per 01-01-2019 kan verdwijnen. Wanneer deze beoogde wijziging doorgang vindt, zal van de ene op de andere dag de kostprijs significant stijgen voor bedrijven met sectorverloning.
Ziekteverzuim
Gevolgen van ziekteverzuim die tot uitkeringen uit hoofde van de Ziektewet en/of de WGA leiden zullen ook zwaarder gaan wegen. Premieverhogingen vanuit het UWV zijn namelijk direct hieraan gekoppeld. Na een indeling in sector 52 zullen deze zwaarder gaan wegen op de kostprijs dan wanneer een bedrijf een indeling in de vaksector heeft. Immers oude schade (van 2 jaar terug) wordt verrekend op de premie van het gehele personeelbestand middels de WHK-premie in een duurdere sector.
Naar verwachting zullen EigenRisicoDragers (ERD) dit ook in de premie merken.
Kostprijsverhoging en nivellering
Uit bovenstaande blijkt dat voor uitzend, detachering en payrollbedrijven de kostprijs sterk omhoog gaat zodra de beoogde wijziging doorgang vindt. Het betekent ook dat kostprijsvoordelen tussen bedrijven met en zonder vaksectorindeling die nu nog bestaan grotendeels zullen verdwijnen.
De kostprijs voor het inlenen van flexkrachten door opdrachtgevers zal naar verwachting daarmee ook stijgen.
Het is daarmee voor uitzenders en inleners belangrijk om tijdig hierover in gesprek te gaan. De kostprijsverschillen kunnen namelijk groot zijn.
Wanneer er publicaties zijn t.a.v. dit onderwerp door het ministerie van Sociale Zaken dan kunt u dit lezen in de Staatscourant. Ontwikkelingen hieromtrent kunt u vinden op de website www.uitvoeringarbeidsvoorwaardenwetgeving.nl.
Kamerbrief ivm Sectorbesluit wijziging mei 2017 – dd 10-07-2017 (2)
stcrt-2017-29244 – afschaffen sectorale indeling (18-05-2017 – sector 52)
Elke maand schrijven wij nieuwe actuele nieuwsitems. Benieuwd waarover wij nog meer schrijven? Bekijk dan hier al onze nieuwsartikelen. Wil je graag maandelijks een mail ontvangen met alle actuele nieuwsitems, stuur dan een mail naar contact@cicero.nl.
Relevante artikelen
Nieuw directieteam maakt Bureau Cicero klaar voor de komst van de Wtta
Het toelatingsstelsel heeft niet alleen grote gevolgen op de uitzendbranche. Ook Bureau Cicero moet als inspectie-instelling de capaciteit flink opschalen. Om die enorme groei
SNA-certificering voor backoffice-partijen
Hoe verloopt een inspectie van een backoffice-partij? En hoe kijken certificerende partijen naar de komende verplichte certificering van de gehele branche? Patrick Tom van
Onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,23 per km in 2024
De onbelaste reiskostenvergoeding gaat van € 0,21 per kilometer in 2023 naar € 0,23 per kilometer met ingang van 1 januari 2024. Dat staat
Plaats een bericht