Welke toekomst kiezen we voor de Toelatende Instantie (TI) binnen SZW?

De Wtta introduceert een verplicht toelatingsstelsel voor bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen. Dit zorgt voor eerlijkere arbeidsomstandigheden en een gelijk speelveld voor uitleners. Om dit succesvol uit te voeren, wordt een Toelatende Instantie (TI) opgezet. Maar hoe en waar deze TI organisatorisch wordt ondergebracht binnen het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is nog een open vraag. In een recent brief aan de 2e kamer, zijn vijf scenario’s verkent. Zie hier de brief.
De keuze: vijf mogelijke scenario’s
Bij de inrichting van de TI draait het om de balans tussen snelheid, kwaliteit, kosten en duurzaamheid. Elk van de vijf onderzochte opties heeft specifieke voor- en nadelen. Hieronder een samenvatting:
- TI als zelfstandige directie (permanent)
- De TI wordt een eigen directie binnen het ministerie (pSG-cluster).
Voordelen: Zelfstandigheid, focus, en autoriteit binnen het beleidsdepartement.
Nadelen: Beperkte afstand tot beleid en politiek, wat de onafhankelijkheid kan beïnvloeden.
- De TI wordt een eigen directie binnen het ministerie (pSG-cluster).
- TI als zelfstandige programmadirectie (tijdelijk)
- Tijdelijke directie met een programmadirecteur om snel op te starten.
Voordelen: Flexibele en snelle implementatie.
Nadelen: Minder zekerheid over continuïteit en lange termijn.
- Tijdelijke directie met een programmadirecteur om snel op te starten.
- TI als onderdeel van DSU (permanent)
- De TI wordt onderdeel van de Directie Subsidies en Uitvoering (DSU), met gedeelde systemen en structuren.
Voordelen: Kostenbesparing door hergebruik van bestaande systemen.
Nadelen: Risico op minder focus door de bredere portefeuille van DSU.
- De TI wordt onderdeel van de Directie Subsidies en Uitvoering (DSU), met gedeelde systemen en structuren.
- TI als programmaonderdeel van DSU (tijdelijk)
- Tijdelijke integratie binnen DSU met aparte programmadirecteur.
Voordelen: Snelle opstart en gebruik van DSU’s systemen.
Nadelen: Verwarring door gedeelde verantwoordelijkheden en mogelijke dubbeling van rollen.
- Tijdelijke integratie binnen DSU met aparte programmadirecteur.
- TI als agentschap binnen SZW (voorkeursoptie)
- Een zelfstandig agentschap met organisatorische en financiële autonomie.
Voordelen: Maximale onafhankelijkheid, sterke governance en flexibiliteit in het financieel stelsel (baten-lasten).
Nadelen: Langere implementatietijd en hogere eisen aan besluitvorming en samenwerking met Financiën.
- Een zelfstandig agentschap met organisatorische en financiële autonomie.
Waarom het agentschap als voorkeursoptie wordt gezien
Het agentschap biedt de meeste voordelen als het gaat om onafhankelijkheid en autoriteit. Dit is belangrijk voor de Toelatende Instantie om haar taak van rechtvaardige toelating en regulering goed uit te voeren. Bovendien biedt het agentschap flexibiliteit in financiering, wat essentieel is voor een organisatie met een innovatieve en duurzame insteek.
Voorbereiden op de WTTA
Uitleners kunnen zich voorbereiden op de WTTA door het SNA keurmerk van de stichting normering arbeid te behalen. Ondernemingen in het bezit van een SNA keurmerk hoeven dan éénmalig geen inspectierapport voor het verplichte normenkader te overleggen en komen pas aan de beurt als de overige bedrijven zijn gecontroleerd.
Voor ondernemingen die reeds in het bezit zijn van het SNA keurmerk heeft de stichting normering arbeid een module WTTA ontworpen. In deze module komen de normelementen aan bod die wel in het verplichte normenkader van het toelatingsstelsel zijn opgenomen maar niet in het SNA keurmerk.
Hoe verder?
Heeft u vragen over wat de WTTA voor uw organisatie betekent of behoefte aan ondersteuning in voorbereiding op de toekomstige invoering van de WTTA? Neem dan contact op met Bureau Cicero. Als experts op het gebied van verplichtingen uit arbeid en als gesprekspartner van SZW kunnen wij het juiste inzicht bieden zodat u zich goed kunt voorbereiden op de aankomende veranderingen.
De Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta): een belangrijk moment voor de arbeidsmarkt.
Elke maand schrijven wij actuele nieuwsartikelen. Bent u benieuwd waarover wij nog meer schrijven? Bekijk dan hier onze nieuwsartikelen.
Relevante artikelen
Nieuw directieteam maakt Bureau Cicero klaar voor de komst van de Wtta
Het toelatingsstelsel heeft niet alleen grote gevolgen op de uitzendbranche. Ook Bureau Cicero moet als inspectie-instelling de capaciteit flink opschalen. Om die enorme groei
SNA-certificering voor backoffice-partijen
Hoe verloopt een inspectie van een backoffice-partij? En hoe kijken certificerende partijen naar de komende verplichte certificering van de gehele branche? Patrick Tom van
Onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,23 per km in 2024
De onbelaste reiskostenvergoeding gaat van € 0,21 per kilometer in 2023 naar € 0,23 per kilometer met ingang van 1 januari 2024. Dat staat
Plaats een bericht