Corona belastingschuld – overzichten zijn nu opvraagbaar
Handig voor de SNA NEN 4400-1 inspectie! Met ingang van midden december kunnen intermediairs van ondernemingen namens hun client een overzicht van uitstaande coronaschulden opvragen bij de belastingdienst. Deze overzichten worden dan direct naar de onderneming zelf verzonden. Dit is handig bij de jaarafsluiting, de SNA NEN 4400-1 inspectie, maar ook om de eigen financiële positie en planning voor terugbetaling up-to-date te hebben. .
De Corona crisis duurt helaas langer en de bestaande regelingen worden uitgebreid. Zo is de bijzonder uitstel van betalingsregeling voor belastingschulden voor ondernemers reeds verlengd van 31-12-2020 naar 31-03-2021.
Nieuwe verlengingen en uitbreiding van het steunpakket van de overheid zijn niet uit te sluiten. Voor diverse ondernemers is het lastig om overzicht te houden over de uitstaande schulden. En mogelijk terug te betalen bedragen aan subsidies die reeds ontvangen zijn en mogelijk te hoog waren.
Om goed inzicht te krijgen in de actueel openstaande belastingschulden kan bij de belastingdienst door uw intermediair een verzoek ingediend worden om inzicht hierin te krijgen.
Dit kan op verschillende manieren: telefonisch via de Belastingtelefoon of via de helpdesk intermediairs. Het overzicht wordt dan binnen 10 dagen per post naar de onderneming toegezonden.
Het kan ook via de bestellijn van de Belastingdienst: 0800-0230107 (24/7 bereikbaar). Daarnaast kan dit ook per e-mail door de intermediair via e-mail: schuldoverzicht_bijzonder_uitstel@belastingdienst.nl
Binnen 2 dagen ontvangen?
Als de ondernemer het schuldenoverzicht binnen 2 werkdagen in de Berichtenbox wil ontvangen kan men gebruik maken van het bestellen van het schuldenoverzicht via de Belastingtelefoon of Helpdesk Intermediairs.
Handig voor SNA NEN 4400-1 inspecties en het afsluiten van het jaar 2020.
Om er zeker van te zijn dat de in de boekhouding geboekte balanspositie voor openstaande loonheffingen en BTW correct is. Kan men gebruik maken van dit actuele overzicht om een verificatie te doen van de gegevens die bij de belastingdienst geregistreerd staan.
Omdat er geen naheffingsaanslagen meer verzonden worden en sommige ondernemers over meerdere tijdvakken loonheffingen en btw afdrachten in de bijzondere uitstelregeling hebben lopen en deels ook betalingen gedaan hebben, is het van belang zeker te weten dat de interne cijfers overeenkomen met die bij de Belastingdienst. Dit overzicht kan hierbij goed helpen. Wanneer er verschillen zijn is het verstandig dit snel uit te zoeken.
- Bron: Belastingdienst
- Bron: AccountancyVanMorgen
Relevante artikelen
Vaste reiskosten: Wel of niet belast in januari ’21?
Werkgevers mogen ook in januari 2021 de vaste reiskostenvergoeding nog onbelast doorbetalen als het reispatroon van een werknemer afwijkt wanneer dit wordt veroorzaakt door
2021, alleen nog maar ZZP’ers in de Tweede Kamer?
Dit jaar was voor ondernemend Nederland een jaar vol uitdagingen. Zo bent u geconfronteerd met de gevolgen van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)
Belastingdienst: van uitstel komt geen afstel
Sinds de invoering van de diverse Coronacrisis gerelateerde steunmaatregelen voor bedrijven hebben ruim 185.000 ondernemers uitstel van betaling gekregen. Tot half juni is voor
Plaats een bericht