EU regelt eerlijk loon voor vrachtwagen chauffeurs

EU regelt ‘eerlijk loon’ voor vrachtwagenchauffeurs.

Het Europees Parlement wil dat vrachtwagenchauffeurs eerlijker worden beloond en betere werkomstandigheden krijgen. Hiervoor heeft het Parlement voorstellen goedgekeurd. De voorstellen leggen onder andere vast hoe loon wordt betaald en hoe rusttijden moeten worden geregeld.

Vrachtwagenchauffeurs mogen de weekendrust van 45 uur of meer niet in de cabine doorbrengen. Dit moet thuis of in een door de werkgever betaald hotel. Indien de rusttijd tussen de 21 en 45 uur is dan kan dat ook op een beveiligde parkeerplaats met faciliteiten. De chauffeurs moeten minstens één keer per maand thuis zijn. Door invoering van een digitale tachograaf kan er beter worden gehandhaafd om fraude met rij- en rusttijden te voorkomen.

De voorstellen voorzien ook in het tegengaan van schimmige constructies waarmee chauffeurs via brievenbusfirma’s te werk worden gesteld.

Uitgeruste chauffeurs

Wim van de Camp, CDA-lid in Europa die meeschreef aan de voorstellen, is opgelucht dat oneerlijke concurrentie nu kan worden tegengegaan. ‘Goed uitgeruste chauffeurs zijn in ieders belang. Het principe ‘gelijk werk, voor gelijk loon op dezelfde plek’ geldt nu ook in de transportsector. De tachograaf biedt Nederlandse controleurs de mogelijkheid om snel de chauffeurs eruit te pikken die een nomadenleven leiden op snelweg.

Agnes Jongerius van de PvdA reageert tevreden: “Een chauffeur krijgt straks in de kern betaald volgens het loon in het land waar de lading gelost wordt, als die lonen hoger liggen dan thuis. Een Roemeense chauffeur die steevast in Nederland rijdt krijgt dan een Nederlands loon.”

Vakbond FNV is tevreden met de nieuwe regels, maar vindt het vooral zaak meer mensen in te zetten voor handhaving. Brancheorganisatie TLN is minder enthousiast. De strengere regels voor weekendrust beperken de flexibiliteit, vinden zij.

Onderhandeling wetgeving

Eerder waren voorstellen meerdere keren weggestemd, maar nu kunnen de onderhandelingen met de lidstaten over de wetgeving beginnen. Dat gebeurt vermoedelijk pas na de Europese verkiezingen van mei.

 

Lees hier de publicatie over de het voorstel

1 antwoord
  1. Harry Noordhof
    Harry Noordhof zegt:

    Leuk voorstel van Europa Parlement. Maar laten we beginnen met alles schijnconstructies hierin duidelijk te verbieden. Laat elke chauffeur wie werkt voor een Nederlands bedrijf , dat dit bedrijf de Wet Schijncunstructie gaat toepassen..Mwet andere woorden laat deze bedrijven opgaan voor certificatie Paychecked in Transport dan hebben wij al veel van onderbetaling opgelost.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *