PayChecked in Transport – Waarom, Hoe & Wat
Dit keurmerk is in het leven geroepen door Transport Logistiek (TLN), de branchevereniging voor vervoerders en Evofenedex, de branchevereniging voor verladers.
Waarom een keurmerk voor de transport sector?
Transport wordt veelal uitbesteed. Een fabrikant huurt een transporteur in en een transportbedrijf kan op haar beurt weer een ander inschakelen om transport te verzorgen, en die kan vervolgens weer een ZZP’er inzetten. Dit vormt een keten van partijen.
Per 2017 is in de transport sector de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) van toepassing. Deze wet zorgt ervoor dat iedereen in de keten aansprakelijk kan worden gesteld voor het niet of onjuist betalen van lonen aan medewerkers lager in die keten. Opdrachtgevers willen deze rekening natuurlijk niet betalen en dit risico vermijden.
Hoe regel je dat lonen in de keten betaald worden volgens de CAO beroepsgoederenvervoer?
Dit kan een opdrachtgever natuurlijk zelf doen door loonstroken en uitbetalingen te controleren. Daar zit wel een rolvermenging in, je hebt dan 2 petten op. Die van klant en die van controleur. De expertise om dit te doen is vaak niet of gedeeltelijk aanwezig en het is een tijdrovende klus. Dus duur. Daarnaast moet het dat ook nog voldoen aan de AVG wetgeving.
Een alternatief is om het PayChecked in transport certificaat te behalen. Een onafhankelijke en deskundige controle instantie komt de onderneming dan controleren. Als de onderneming voldoet aan de spelregels wordt hij opgenomen in het openbare register van de stichting PayChecked in Transport. Dan kunnen de klanten online beoordelen of ze zaken doen met een partij die de lonen netjes heeft betaald.
Kunnen pakketpost vervoerders ook opgenomen worden in het register?
Ja, hiervoor is het PayChecked keurmerk geschikt. We zien dat er vanuit de vakbonden veel kritiek is op deze sector. Daarnaast zien we een beweging dat grote opdrachtgevers in deze sector het goed willen doen.
Heeft het keurmerk effect?
Wat mooi is om te zien zijn de verschillen voor en na controle. We komen in deze sector bij het midden- en kleinbedrijf terecht. Deze kleine bedrijven zijn vaak niet goed op de hoogte van wet- en regelgeving. Er is veel uitleg en begeleiding nodig, dit leidt tot herstel en verbetering. Ook zijn er bedrijven die afhaken. Dit scheidt nou net het kaf van het koren en maakt een gelijk speelveld mogelijk. Voor grote bedrijven zijn we vaak een klankbord op de inhoud, de controle bevestigd vaak de professionaliteit van de organisatie.
Onze controle betreft altijd het huidige en het voorgaande jaar, we doen dan ook geen uitspraken over de periode daarvoor. Daarnaast zijn deze controles gericht tot alle elementen die het loon raken. Let op! Onbelaste vergoedingen zijn geen loon. We maken daar dan wel een opmerking over. Bij een controle door de controle instantie van de vakbond, de VNB wordt daar wel op gecontroleerd en we vinden het belangrijk dat onze klanten de eigen verplichtingen begrijpen. Lees daarover meer in onze blog, wie is de VNB en mogen ze zomaar komen controleren.
Wat we vooral zien is de bereidwilligheid om te verbeteren. Wanneer de volgende controle dan laat zien dat het netjes op orde is, worden wij daar blij van, want de aanpak is dan succesvol. Ook de ondernemers slapen een stuk beter met een certificaat op zak.
Heb je nog tips?
Jazeker, bereid je goed voor op een controle. Veel ondernemingen hebben geen klachtenprocedure voor het loon. Deze is gemakkelijk te vinden in de documenten op de website van PayChecked in transport. Daarnaast doen bedrijven er ook goed aan zich vooraf te laten begeleiden. Dat doen controle instanties niet zelf maar ze hebben wel een netwerk met experts. Laat het ons weten, dit bespaart u tijd en geld!
Meer weten?
Wilt u meer informatie over PayChecked in Transport? Neem dan contact met ons op.
Elke maand schrijven wij actuele nieuwsartikelen. Bent u benieuwd waarover wij nog meer schrijven? Bekijk dan hier onze nieuwsartikelen. Wilt u graag onze maandelijkse nieuwsbrief ontvangen, stuur dan een mail naar contact@cicero.nl.
Relevante artikelen
2021, alleen nog maar ZZP’ers in de Tweede Kamer?
Dit jaar was voor ondernemend Nederland een jaar vol uitdagingen. Zo bent u geconfronteerd met de gevolgen van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)
SNF register maandelijks bijwerken
Werkgevers die werknemers huisvesten kunnen deze huisvesting laten certificeren via Stichting Normering Flexwonen (SNF). Dit locatieregister moet maandelijks bijgewerkt worden. Ook voor het SNF-inhuur
Plaats een bericht